Συγκέντρωση…..
Η μέθοδος Montessori υποστηρίζει τη συγκέντρωση των παιδιών με 3 τρόπους:
- προσφέροντας ένα προετοιμασμένο περιβάλλον (ένα χώρο που διευκολύνει την αλληλεπίδραση).
- με δραστηριότητες που ενδιαφέρουν τα παιδιά με ποικίλα επίπεδα δυσκολίας (υλικά που εμπλέκουν πολλές από τις αισθήσεις των παιδιών).
- με την μείωση κάθε πιθανού εμποδίου που μπορεί να διαταράξει ή να αποσπάσει τη προσοχή από τα παιδιά.
Για να προετοιμαστεί ένα περιβάλλον που υποστηρίζει τη συγκέντρωση του παιδιού, ο γονέας θα γίνει προστάτης της προσοχής του και παρατηρητής της δουλειάς του.
Τα παιχνίδια με συγκεκριμένο στόχο, επιτρέπουν την προσπάθεια και την ενέργεια του παιδιού να επικεντρωθεί μέχρι την ολοκλήρωση του.
Πρακτικές συμβουλές για τη στήριξη της συγκέντρωσης του παιδιού
Ράφι δραστηριοτήτων. Στο χώρο παιχνιδιού, δημιουργήστε ένα ράφι με 3-5 δραστηριότητες. Κρατήστε μόνο τις δραστηριότητες που βλέπετε να επαναλαμβάνονται ξανά και ξανά. Όταν το παιδί αδιαφορεί για μια δραστηριότητα, μπορεί να είναι πολύ δύσκολη ή πολύ απλή. Συχνές εναλλαγές δραστηριοτήτων κρατάνε το ενδιαφέρον του παιδιού αμείωτο.
Καθορισμένος χώρος εργασίας. Βοηθάει το παιδί να μπορεί να ολοκληρώσει μια δραστηριότητά το να υπάρχει ένας καθορισμένος χώρος. Για τα μικρά παιδιά, αυτό μπορεί να είναι ένα χαλί στο πάτωμα, για τα νήπια ένα χαμηλό τραπέζι και μια καρέκλα. Βεβαιωθείτε ότι αυτός ο χώρος εργασίας παραμένει τακτικός και έτοιμος για χρήση, έτσι ώστε το παιδί να μπορεί να εστιάσει στην ολοκλήρωση της δραστηριότητας που επέλεξε.
Καθημερινή ζωή. Μαγείρεμα, καθάρισμα, φροντίδα του εαυτού και του περιβάλλοντος, είναι δραστηριότητες που έχουν στόχο και βοηθούν στη συγκέτρωση. Περισσότερο από οτιδήποτε άλλο, τα μικρά παιδιά αγαπούν να επικεντρώνονται σε αυτές τις δραστηριότητες.
Διακοπή της συγκέντρωσης. Η διακοπή μπορεί να πάρει πολλές μορφές, όπως ένα φιλί ή ένα χειροκρότημα. Θυμήστε στον εαυτό σας να παραμείνετε σιωπηλοί όταν βλέπετε ένα παιδί συγκεντρωμένο.
Επανάληψη. Μόλις τελειώσει μια νέα δραστηριότητα, μπορείτε να πείτε “ας το δοκιμάσουμε ξανά” ή “θα ήθελες να το κάνεις αυτό ξανά;” ή “μπορείς να το κάνεις μόνος σου τώρα”. Αυτό τους δίνει την ευκαιρία να χρησιμοποιήσουν το υλικό μόνοι τους και να επαναλάβουν μέχρις ώτου σταδιακά τελειοποιήσουν τη νέα δεξιότητα.
Συμβουλές για όταν το παιδί δυσκολεύεται να συγκεντρωθεί
Παρατηρήστε χωρίς παρέμβαση πώς αλληλεπιδρά το παιδί με το χώρο. Τι του αποσπά την προσοχή;
Καθημερινή ζωή. Προτείνετε στο παιδί να σας βοηθήσει να στρώσετε το τραπέζι, να ποτίσετε τις γλάστρες, να απλώσετε τα ρούχα, να βάλετε τα ψώνια στη θέση τους. Οι δραστηριότητες καθημερινής ζωής έχουν συγκεκριμένο στόχο, αρχή-μέση-τέλος, ευνοούν την οργάνωση της σκέψης, ενισχύουν τη μνήμη κι επιτρέπουν σε κάθε παιδί να εστιάσει την προσοχή του μέχρι την ολοκλήρωση της. Η μαγειρική είναι εξαιρετικό παράδειγμα συνεργασίας γονέα-παιδιού, κάτι που αναζωογονεί τη σχέση τους.
Ας βρει μόνος του τη λύση. Συχνά παρεμβαίνουμε και βοηθάμε το παιδί πριν μας το ζητήσει, με αποτέλεσμα να μην του αφήνουμε ευκαιρίες να βρει μόνο του τη λύση. Όταν κάτι δεν είναι εύκολο το παιδί θα συγκεντρωθεί, θα προσπαθήσει, θα το εγκαταλείψει και θα το ξαναπιάσει μέχρι να το καταφέρει. Το σημείο ενδιαφέροντός είναι συχνά η ίδια η δυσκολία.
Θόρυβος στο χώρο. Αν η τηλεόραση είναι ανοιχτή ή παίζει μουσική, αν κάποιος μιλάει στο τηλέφωνο ή ακούγονται ειδοποιήσεις στο κινητό, είναι πιο δύσκολο να συγκεντρωθεί ένα παιδί.